DADRL UK
DADRL USA
DADRL BUŁGARIA
DADRL LITWA
Association of Drivers Against Daytime Running Lights
Kampania społeczna „Wyłącz światła - włącz myślenie”
Dziś jest 3364 dzień szkodliwego świecenia
Rozproszenie strat i koncentracja korzyści - tak działają najlepsi oszuści. Okradziony nie odczuwa małej straty, oszust z wielu takich strat osiąga znaczny zysk.
Bookmark and Share

Osoby i organizacje, które brały udział we wprowadzeniu i utrzymywaniu nakazu włączania świateł w dzień oraz uniemożliwiły dotychczasowe próby jego zniesienia.

Koalicja Na Rzecz Jazdy Na Światłach Przez Cały Rok

Organizacja, której celem było wprowadzenie nakazu w włączania świateł przez całą dobę w Polsce. Tworzyły ją firmy i instytucje: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytut Transportu Samochodowego, Stowarzyszenie Droga i Bezpieczeństwo, Polski Związek Motorowy, Polski Związek Automobilowy, Fundacja Kierowca Bezpieczny, Stowarzyszenie Alter Ego, Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, Krajowy Duszpasterz Kierowców, Fundacja Komunikacji Społecznej, Stowarzyszenie Bezpieczne miasto i gmina, PZU SA, Volvo, Grupa IMAGE, Bosch, Fleet Logistics Poland, Total, Ajex, Prof-System, Stowarzyszenie Psychologów Transportu, Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Renault, BP Polska, Michelin, Solaris Bus & Coach, Polskie Stowarzyszenie Motorowe, Magazyn Jedź Bezpiecznie, Tygodnik Auto Świat, Hella Polska, BIC Polska, SsangYong, Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Suwałkach oraz Kangoo Klub.

Strona internetowa Koalicji już nie istnieje, czy zatem bezpieczeństwo polskich kierowców przestało koalicjantów nagle interesować? A może celem działania Koalicji nie było wcale bezpieczeństwo?


Bosch

Niemiecka firma produkująca m.in. żarówki samochodowe i akumulatory. Członek Koalicji, który reklamuje swoje wyroby łącząc je z bezpieczeństwem drogowym i nakazem włączania świateł w dzień. Swoje stoiska w hipermarketach dekoruje hasłem przypominającym o włączaniu świateł. Rozpowszechnia nieprawdziwe informacje o korzystnym wpływie włączania świateł w dzień na bezpieczeństwo, siebie podając jako źródło tych danych.


Hella

Niemiecka firma produkująca oświetlenie samochodowe, w tym światła do jazdy dziennej, które są jednymi z najdroższych na rynku. Członek Koalicji, organizator i sponsor wielu konferencji poświęconych bezpieczeństwu ruchu drogowego, w trakcie których promowano nakaz włączania świateł w dzień podpierając się troską o bezpieczeństwo. Materiały i kryptoreklama tej firmy pojawiły się w dokumencie propagandowym kampanii zmierzajacej do wprowadzenia w Irlandii nakazu włączania świateł przez całą dobę.


Prof-System

Członek Koalicji, producent automatycznych włączników świateł mijania. Są one powszechnie montowane przez polskich kierowców, mimo że ich używanie jest nielegalne na terenie Unii Europejskiej, ponieważ według przepisów zawsze musi istnieć możliwość ręcznego włączenia i wyłączenia świateł mijania.


Orlen, Statoil, BP Polska, Shell, Total


Producenci paliw naftowych, członkowie Koalicji bezpośrednio lub pośrednio poprzez Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.



Euro RSCG Sensors

Firma public relations wynajęta przez Koalicję, której zadaniem było doprowadzenie do wprowadzenia nakazu włączania świateł przez całą dobę oraz przekonanie społeczeństwa, że poprawi to bezpieczeństwo na drogach. Sama firma przyznaje, że zrobiono to za pomocą manipulacji i wpływania na parlamentarzystów. Udział w Koalicji prywatnych firm może sugerować, że partycypowały one w kosztach całej kampanii w oczekiwaniu na zyski, bo nadrzędnym celem ekonomicznym każdej prywatnej firmy jest generowanie zysku.


Magdalena Majek


Osoba odpowiedzialna w Euro RSCG Sensors za tę kampanię. Do dziś twierdzi, że włączone światła w dzień poprawiają bezpieczeństwo.



RMF FM

Rozgłośnia radiowa będąca własnością kapitału niemieckiego, która w ten sposób, jeszcze przed wprowadzeniem nakazu, terrozyzowała polskich kierowców zmuszając tych słabszych psychicznie do włączania świateł. Trudno oprzeć się wrażeniu, że hasła „Świeć przykładem, włącz światła”, czy „Włącz światła, włącz myślenie” celowo obrażały samodzielnie myślących kierowców i w opinii społeczeństwa stawiały ich jako tych głupszych i mniej postępowych, aby złagodzić spoleczny opór przed planowanym nakazem.


TVN

Telewizja kojarzona z PO, która w swoich reportażach obraża przeciwników włączania świateł mijania w dzień, przedstawiając ich jako ludzi skąpych, których zamiast bezpieczeństwa interesuje tylko oszczędzanie na żarówkach.


Instytut Transportu Samochodowego

Instytut, dla którego organem sprawującym nadzór jest minister do spraw transportu. Od początku rządów PO-PSL zajmował stanowisko, że włączanie świateł w dzień wpływa korzystnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego, mimo że nie wykonał ani nie zlecił na ten temat żadnych badań. Natomiast badania wykonane na Uniwersytecie Wiedeńskim nazywane są przez pracowników ITS „jakimś przekłamaniem”. Ten sam ITS twierdził, że „gdyby w Polsce obowiązek jazdy na światłach w dzień został rozszerzony także na miesiące od marca do września, to można byłoby uratować 20% śmiertelnych ofiar wypadków drogowych czyli aż 303 osoby rocznie”, co jak już wiadomo okazało się nieprawdą.


Tomasz Targosiński


Pracownik ITS, autor nierzetelnych i tendencyjnych opracowań wykonanych pod szyldem ITS na zlecenie rządu PO-PSL gloryfikujących używanie w dzień świateł mijania. Swoim nazwiskiem firmuje urządzenie do badania poprawności ustawienia świateł, o którym nie zapomina wspomnieć przy okazji każdej konferencji na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego.


Platforma Obywatelska

Partia, która doprowadziła do głosowania nad nakazem świecenia w dzień, głosowała prawie w całości za jego wprowadzeniem oraz przeciw jego zniesieniu.


Cezary Grabarczyk

Minister Infrastruktury w rządzie PO-PSL, który nie zrobił nic w kierunku zbadania sensowności dalszego obowiązywania nakazu. Miał wprawdzie zamiar zlecić przeprowadzenie niezależnych ekspertyz, ale za takie trudno uznać nierzetelną analizę wybiórczych danych statystycznych autorstwa ITS, którą posługuje się w odpowiedziach na interpelacje poselskie. Jego koronnym argumentem za nakazem jest to, że on „zanim wprowadzono nakaz, sam jeździł przez cały rok na światłach, bo czuł się bezpieczniej”.


Zbigniew Chlebowski

Poseł Platformy Obywatelskiej, były przewodniczący Klubu Parlamentarnego PO, bohater afery hazardowej znany jako Zbysiu. Jako przewodniczący KP PO zagroził posłowi Jarosławowi Pięcie, autorowi pierwszej interpelacji na temat nakazu, wyrzuceniem z klubu PO, jeżeli ten dalej będzie poruszał temat świateł.


Tadeusz Jarmuziewicz

Poseł PO, urzędnik w Ministerstwie Infrastruktury, udzielający odpowiedzi na większość interpelacji poselskich w sprawie sensowności nakazu włączania w dzień świateł mijania. Uczestnik posiedzeń Komisji Infrastruktury i posiedzeń Sejmu, w trakcie których argumentował m.in., że „pewnie światła dzienne niewiele różnią się od świateł mijania”, czyli jednym słowem, fachowiec i znawca tematu.


Stanisław Żmijan


Poseł PO, zastępca przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury, tendencyjnie prowadził obrady komisji w sprawie projektów ustaw znoszących nakaz świecenia w dzień, nie dopuszczając do głosu przedstawicieli strony społecznej.


Bronisław Komorowski


Do niedawna członek PO, wybrany na stanowisko Prezydenta Polski. Były marszałek Sejmu, który przez prawie dwa lata przetrzymywał w tzw. „zamrażarce sejmowej” projekty ustaw znoszących nakaz świecenia w dzień. Gdy wreszcie przyszło do głosowania, głosował przeciw, tak jak zdecydowana większość jego partyjnych kolegów.


Polskie Stronnictwo Ludowe

Partia będąca w koalicji z Platformą Obywatelską. Jej członkowie również głosowali w większości za nakazem oraz przeciw jego zniesieniu.


Janusz Piechociński

Poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego, w wypowiedziach na swoim blogu dał w pełni wyraz swojej arogancji i braku chęci jakiejkolwiek dyskusji. Uczestnik posiedzeń Komisji Infrastruktury, w trakcie których określił argumenty strony społecznej jako niepoważne i zablokował dalszą dyskusję. Jako jedno ze swoich hobby prowokacyjnie wymienia ekologię.


Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego

Członek Koalicji, stowarzyszenie oficjalnie promujące bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jako swoich partnerów wymienia m.in. firmy paliwowe: Shell, Statoil, PKN Orlen, Total, do niedawna BP Polska, które z bezpieczeństwem ruchu drogowego mają niewiele wspólnego, za to z korzyściami z nakazu włączania świateł już tak. Niektóre z tych firm były również oficjalnie członkami Koalicji. Zleceniodawca sondażu przeprowadzonego przez firmę GfK Polonia, z którego wynika m.in., że 57% respondentów nie ma prawa jazdy albo nie prowadzi w ogóle samochodu, 13 osób nie wie, czy prowadzi samochód, a 9% badanych to dzieci i młodzież.


Ewa Łabno-Falęcka


Prezes stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego, z wykształcenia filolog i filozof. Jej prawdomówność została zweryfikowana przez sąd w zupełnie innej sprawie. Nie dziwi zatem pełne nieprawdziwych informacji i manipulacji stanowisko stowarzyszenia w sprawie nakazu.


Wojciech Żagan

Profesor Politechniki Warszawskiej, były pracownik ITS, specjalista od iluminacji kościołów i innych budynków. W trakcie posiedzień Komisji Infrastruktury występowal jako ekspert powołany przez stronę rządową. Współpracownik firmy Osram produkującej m.in. żarówki samochodowe. Jeszcze na początku 2007 r. sugerował, że za wprowadzonym właśnie nakazem świecenia w dzien stoi lobby producentów żarówek, a potem nagle zmienił zdanie.


Policja

Polska policja, podlegająca Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, a więc zależna od rządu. Oficjalnie popiera nakaz włączania świateł od początku jego obowiązywania, mimo że nie przeprowadziła na ten temat żadnych badań, bo też nie taka jej rola. Wypowiedzi jej funkcjonariuszy, zwłaszcza z Wydziału Ruchu Drogowego, sprowadzają się do stwierdzenia, że „samochód z włączonymi światłami lepiej widać”. W informacjach dla mediów nie podawała wszystkich danych, np. o gwałtownym wzroście liczby wypadków z udziałem motocyklistów i motorowerzystów. Pojawiają się informacje, iż zdarzają się próby nakładania mandatów za jazdę bez włączonych świateł na kierowców używających świateł do jazdy dziennej, nawet tych zamontowanych fabrycznie.


Mariusz Sokołowski

Rzecznik Komendanta Głównego Policji, oficjalnie popierający nakaz włączania świateł w dzień. Jeszcze kilka lat temu mówił, że to nie włączone czy wyłączone światła są przyczyną wypadków, ale sami kierowcy, potem, gdy wyszła na jaw prawda o szkodliwym wpływie nakazu na bezpieczeństwo ruchu, nagle zmienił zdanie.


Krzysztof Hołowczyc

Polski celebryta i kierowca rajdowy. Od dawna propaguje nakaz włączania świateł w dzień, opierając się na twierdzeniu, że samochód bez włączonych świateł w dzień jest nieoświetlony i niewidoczny. Autor słynnego stwierdzenia: „Dziwi mnie przekonanie niektórych kierowców, że jazda na światłach zwiększa spalanie - jest to zupełnie błędne stwierdzenie.” W Rajdzie Dakar jechał po pustynii z cały czas włączonymi światłami mijania (samochodem sponsorowanym przez Orlen, który był członkiem Koalicji).

... i inni

Jeżeli znasz inne osoby lub organizacje, które powinny znaleźć się na tej liście, napisz o nich.


Organizacje popierające naszą kampanię

Komentarz