DADRL UK
DADRL USA
DADRL BUŁGARIA
DADRL LITWA
Association of Drivers Against Daytime Running Lights
Kampania społeczna „Wyłącz światła - włącz myślenie”
Dziś jest 3604 dzień szkodliwego świecenia
Nakaz jazdy na światłach miał zmniejszyć liczbę wypadków drogowych o 20%. Jednak ich liczba w 2007 roku znacznie wzrosła! Wszystko wskazuje na to, że ten nakaz to około 500 zabitych więcej co roku!
Bookmark and Share

Skąd w ogóle absurdalny pomysł jazdy z włączonymi światłami mijania w dzień?

W 1976 roku Skandynawska Rada Ruchu Drogowego (NTR) zarekomendowała Danii, Norwegii i Szwecji nakaz jazdy z włączonymi światłami mijania przez cały rok wszystkich pojazdów mechanicznych.

Szwecja wprowadziła taki nakaz w roku 1977, natomiast Dania ograniczyła go tylko do motocyklistów i potraktowała jako pilotaż. W roku 1979 badania wykazały, że w Danii wzrosła liczba wypadków z udziałem motocykli. Badania te zignorowano i ostatecznie w roku 1990 nakaz ten rozszerzono na wszystkie pojazdy mechaniczne. Wcześniej, bo w latach 1986 i 1988 wprowadzono ten nakaz w Norwegii i Islandii. W roku 1989 w Kanadzie wprowadzono nakaz montażu w nowych samochodach specjalnych świateł do jazdy dziennej.

W Szwecji już wcześniej używano podczas jazdy w dzień tradycyjnych świateł postojowych o mocy 18 W, odkąd w roku 1967 Szwecja przeszła z ruchu lewostronnego na prawostronny. Miało to ograniczyć liczbę wypadków, zwłaszcza zderzeń czołowych, ale ponieważ wypadki cały czas zdarzały się, uznano światła tego typu są niewystarczające i nakazano używania świateł mijania. Naturalnie z czasem liczba wypadków zmniejszyła się, co przypisano jeździe z włączonymi światłami. Tak narodził się mit o dobrodziejstwach płynących z używania w dzień świateł mijania.

Stopniowo jazda z włączonymi światła mijania stała się marketingowym chwytem, mającym podtrzymać opinie szwedzkiej motoryzacji i szwedzkich samochodów jako najbezpieczniejszych na świecie. Zignorowano przy tym szereg badań wykazujących negatywny wpływ świateł mijania na innych użytkowników dróg i środowisko.

Już w roku 1975 Hörberg i Rumar dowiedli, że podczas dobrej widoczności człowiek doskonale widzi samochód bez włączonych świateł z odległości 3000 m. Dlatego uznano za mało prawdopodobną możliwość niezauważenia samochodu z mniejszej odległości, co mogłoby stanowić przyczynę wypadku. Ponadto odkryto, że po zmroku na ulicy oświetlonej światłem latarni, włączone światła samochodu utrudniają dostrzeżenie obiektów nie wyposażonych w światła, takich jak piesi czy rowerzyści.

W roku 1997 w USA przeanalizowano wypadki drogowe pod kątem roli w nich włączonych świateł mijania. Wyniki były zaskakujące: 3,7% wzrost liczby wypadków drogowych wśród samochodów z włączonymi światłami mijania. Raport został utajniony.

W roku 1999 przeprowadzono na zlecenie INRETS badania, które nie wykazały jakiegokolwiek pozytywnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. W ich wyniku parlament francuski odrzucił pomysł wprowadzenia nakazu używania świateł w dzień.

W roku 2004 komisja Unii Europejskiej zarekomendowała wprowadzenie na terenie UE nakazu z włączonymi światłami mijania przez całą dobę przez cały rok. W skutek oporu wielu krajów i wielu środowisk, podjęto prace nad wyborem najmniej kontrowersyjnej drogi wprowadzenia tego nakazu w życie.

Pod koniec roku 2004 zapoczątkowano w USA proces stopniowego wprowadzenia podobnego nakazu mimo oporów wielu instytucji zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego.

W tym samym roku rząd japoński oficjalnie wypowiedział się w sprawie tych działań i kategorycznie odmówił wprowadzenia tego nakazu w Japonii. Ponadto zakazano używania świateł mijania powyżej 400 kandeli.

27 listopada 2007 r. Komisja Europejska wycofała się zamiaru rekomendowania państwom członkowskim wprowadzenia nakazu jazdy z włączonymi światłami mijania ze względu na potwierdzony niekorzystny wpływ takiej regulacji na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Z dniem 1 stycznia 2008 r. Austria wycofała na swoim terytorium obowiązek używania w dzień świateł mijania.

Wniosek nasuwa się następujący: wygląda na to, iż Unia Europejska chciała narzucić ten nakaz tylko z jednego powodu - ponieważ kiedyś w Szwecji zmieniono ruch z lewostronnego na prawostronny.

Kraje, w których istnieje nakaz używania świateł mijania w dzień:

  • cały rok na wszystkich drogach: Albania, Bośnia i Herzegowina, Czarnogóra, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Islandia, Kanada, Litwa, Łotwa, Macedonia, Norwegia, Polska, Szwecja

  • w okresie zimy na wszystkich drogach: Bułgaria (od 1 listopada do 1 marca), Słowacja (od 15 października do 15 marca), Chorwacja

  • w obszarach niezabudowanych przez cały rok: Rosja, Rumunia, Serbia (wprowadzono na okres próbny), Słowenia, Węgry, Włochy (tylko na drogach ekspresowych i autostradach)

  • wycofano: Białoruś, Austria, Chorwacja (w okresie wiosenno-letnim)

  • zakaz używania światel mijania w dzień podczas dobrej widoczności: Grecja

Około 95% kierowców na świecie nie używa w dzień świateł mijania.


Wysokość mandatów za jazdę bez świateł w dzień w Europie:


Organizacje popierające naszą kampanię

Komentarz