DADRL POLAND

Association of Drivers Against Daytime Running Lights
Kampania społeczna "Wyłącz światła - włącz myślenie"

Teraz jest Pt, 21 lip 2017, 18:40

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Przecież alternator i tak się kręci ...
PostNapisane: Cz, 2 cze 2011, 09:27 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn, 11 maja 2009, 17:42
Posty: 5741
Lokalizacja: Polska
Tutaj można pobrać program do obliczenia kosztów dodatkowo zużytego paliwa przy włączonych światłach:

http://dadrl.pl/bin/KosztySwiatelMijania.zip

Zdajemy sobie sprawę, że przy dzisiejszym poziomie edukacji polskiego społeczeństwa, powód wzrostu zużycia paliwa przez silnik może być niezrozumiały, dlatego poniżej krótkie wyjaśnienie dlaczego tak się dzieje.

Wytwarzanie energii elektrycznej odbywa się tak samo w każdym przypadku, samochód nie jest jakimś wyjątkiem. Są oczywiście różne rodzaje prądnic, ale główna zasada zawsze jest ta sama. Do wytwarzania energii elektrycznej jest potrzebne pole magnetyczne. Magnesy naturalne mają za małą gęstość pola aby można było je wykorzystać w większych prądnicach więc używa się elektromagnesów. Elektromagnes to uzwojenie nawinięte wokół ferromagnetycznego rdzenia. Przepływający prąd powoduje powstanie wokół przewodu pola elektromagnetycznego o polaryzacji zgodnej z prawem Lenza. Tak zrobiony elektromagnes, wykonany w formie wirnika napędzanego przez silnik spalinowy, przecina swoim polem elektromagnetycznym uzwojenia stojana-twornika. Twornikiem nazywamy część prądnicy wytwarzającą siłę elektromotoryczną, w uproszczeniu napięcie. Pod wpływem zmiennego pola elektromagnetycznego, w uzwojeniu twornika, powstaje siła elektromotoryczna zgodnie z zasadą indukcji. Jeśli do zacisków twornika podłączymy odbiornik, popłynie prąd. Odbiornikiem jest również akumulator, który rozładowuje się zasilając różne obwody elektryczne samochodu. Jeśli napięcie akumulatora staje się niższe niż twornika, płynie prąd tym większy im większa jest różnica napięć. W rzeczywistości chodzi o rezystancje, ale proszę ew elektryków o wybaczenie uproszczenia. Przepływ prądu można sobie wyobrazić jak przepływ wody rurami. Im większa różnica poziomów tym woda płynie silniej. Płynący prąd przez uzwojenie twornika powoduje analogicznie jak w wirniku powstanie pola o kierunku zgodnym z regułą Lenza. Też powstaje elektromagnes. Sęk w tym że kierunki pól w wirniku i tworniku działają przeciwnie. Pojawia się efekt odpychających się magnesów. Im prąd większy tym odpychanie silniejsze. Wprost proporcjonalnie do wzrostu prądu trzeba używać coraz większej siły aby obrócić wirnik. Jeśli akumulator jest naładowany i nie włączone żadne odbiorniki, prąd jest w uproszczeniu zerowy, więc efektu odpychania magnesów nie ma. Wirnik obraca się lekko. To wyjaśnienie odnośnie argumentu "i tak się obraca". Kwestii natomiast, że włączone światła, szczególnie mijania, z wszystkimi innymi towarzyszącymi żarówkami to około 150-200W chyba tłumaczyć nie trzeba. Pamiętajmy też, że energii mechanicznej potrzebnej na obracanie wirnikiem nie da się w 100% przekształcić w elektryczną. Dochodzi tzw. sprawność, która w przypadku alternatorów wynosi 70-80%. Znaczy to, że silnik spalinowy musi zużyć własnej mocy około 200-250W mocy mechanicznej aby uzyskać 150-200W mocy elektrycznej. Jest to moc którą alternator dostarcza bez problemu i silnik również bez problemu dostarczy alternatorowi. Jednak jest to jakieś przekazanie mocy i bzdurą jest twierdzenie, że alternator produkuje energię cały czas. Alternator wytwarza energię "na żądanie". Tylko w chwili rzeczywistego przepływu prądu między nim a odbiornikiem. Reasumując, moc 150-200W w żarówkach nie weźmie się z sufitu, silnik spalinowy musi ją (z nadwyżką) dostarczyć alternatorowi. Jak to się przekłada na zużycie paliwa? Różnie, zależnie od mocy silnika.

Tekst: Tom01

_________________
Russia Today

Skoda jest jak diskopolo - tak samo prostacka i równie popularna.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Przecież alternator i tak się kręci ...
PostNapisane: Cz, 2 cze 2011, 23:33 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): N, 15 sie 2010, 22:46
Posty: 179
Nie trzeba mieć dyplomu z fizyki aby wiedzieć, że nic się w naturze nie bierze z nikąd. Gdyby tak było do małej prądniczki można by podłączyć całe miasto albo i całe państwo.

_________________
Adam


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Przecież alternator i tak się kręci ...
PostNapisane: Pt, 3 cze 2011, 06:45 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 6 kwi 2010, 01:50
Posty: 1927
Lokalizacja: Wrocław
elektryka nie jest mi obca ale z tego co dadrl napisał mało zrozumiałem :P natomiast najprostszym przykładem będzie dynamo rowerowe. Wg teorii podświetlonych powinno dawać cały czas maksymalny prąd bo przecież i tak się kręci :D A żeby jednak dawało jakieś konkretne światło to te 20 km/h trzeba jechać. Jakby podłączyć jeszcze kilka żarówek - żeby je zasilić będzie trzeba jechać jeszcze szybciej...

_________________
FIAT - Fatalna Imitacja Auta Turystycznego
Broń KBKB - Krótki Bojowy Kij Bambusowy


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Przecież alternator i tak się kręci ...
PostNapisane: Wt, 3 kwi 2012, 12:34 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn, 11 maja 2009, 17:42
Posty: 5741
Lokalizacja: Polska
Takie coś znalazłem. Wyniki podobne jak z podanego wyżej programu. Można to cytować POdświetlonym, którzy nie uważali na lekcjach fizyki.
http://polishbanditcrew.pl/topic/12689- ... _p__168644

"Do obliczeń wziąłem swój samochód, czyli hondę civic 8 1.4 (...)

Wszystkie światła, które się włączają z mijania:
mijania 110W (2 żarówki)
pozycja przód 10W (2 żarówki)
pozycja tył 20W (4 żarówki)
podświetlenie tablicy 10W (2 żarówki)

razem 150W

Kilka danych technicznych dotyczących paliwa i sprawności:

kaloryczność benzyny 42MJ/kg
ciężar właściwy benzyny 0,7kg/l
sprawność silnika benzynowego 30%
sprawność alternatora 70% (przy średnio niskich obrotach)

ponieważ kaloryczność podana jest na 1kg benzyny a nie na litr trzeba to przeliczyć, czyli:

42MJ => 42 000 kJ (zmiana jednostek)
42 000kJ/kg * 0,7kg/l = 29400 kJ/l

Teraz przeliczam dżule na kWh (nie podaje wzoru bo są gotowe kalkulatory w necie):

29400kJ => 8,17kWh

Teraz trzeba policzyć ile prądu będziemy mieli z 1l benzyny uwzględniając sprawność silnika i prądnicy:

8,17kW *30% = 2,451 kW
2,451kW *70% = 1,715 kW

Mając ilość prądu z 1l benzyny można obliczyć ile więcej spali samochód mający włączone światła i nie włączone.

150W => 0,150kW

Na godzinę pracy świateł potrzebujemy 0,150kWh
Obliczamy na ile czasu wystarczy nam energii, która jest w 1l paliwa:

1,715kW / 0,150kW => ~12h

Wydaje się dużo.

I teraz najciekawsze. Nie można rozpatrywać ile samochód więcej spali na 100km jadąc na światłach a ile bez, bo jest to bez sensu. Bardzo dużo zależy z jakimi prędkościami się poruszamy. Jadąc po autostradzie na 100km wyjdzie mniej niż jeżdżąc w mieście. A już totalną pomyłką jest podawanie w procentach ile samochód więcej spali, bo każdy spali w litrach w przybliżeniu tyle samo na zasilenie świateł natomiast w % zupełnie inaczej i zależy to tylko ile dany samochód pali.

Żeby nie było, że liczyłem ile więcej spali a tego nie zrobiłem to proszę:

obliczmy ile km przejedziemy przez 12h.

Ja jeżdżąc więcej po mieście i trochę na trasie nakręcam średnią prędkość ~30km/h (dane z kompa pokładowego), czyli przez 12h przejadę 360km.

30km/h *12h = 360km

wynika z tego, że na odcinku 360km spalę 1l paliwa więcej, czyli na 100km wychodzi 0,27l więcej.

1l / 3,6 =0,27

Wartości na temat kaloryczności i sprawności silników wziąłem z neta, czy są prawdziwe to nie wiem, chemikiem nie jestem. Zakres był podany od - do i zawsze brałem górną wartość."

_________________
Russia Today

Skoda jest jak diskopolo - tak samo prostacka i równie popularna.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Przecież alternator i tak się kręci ...
PostNapisane: Cz, 20 mar 2014, 11:06 
Offline
Nowy

Dołączył(a): Cz, 20 mar 2014, 10:48
Posty: 1
Bardzo ciekawe wyliczenie. Chociaż moim zdaniem teoria jest trochę naciągana


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Przecież alternator i tak się kręci ...
PostNapisane: Cz, 20 mar 2014, 22:05 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn, 11 maja 2009, 17:42
Posty: 5741
Lokalizacja: Polska
O jakiej teorii mowa?

_________________
Russia Today

Skoda jest jak diskopolo - tak samo prostacka i równie popularna.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL