DADRL POLAND

Association of Drivers Against Daytime Running Lights
Kampania społeczna "Wyłącz światła - włącz myślenie"

Teraz jest So, 18 lis 2017, 01:21

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 290 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 29  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Analiza statystyczna wypadków
PostNapisane: Śr, 5 sty 2011, 22:09 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt, 19 cze 2009, 11:44
Posty: 199
Lokalizacja: B-stok
cmsydney napisał(a):
A by nie odchodzic od tematu to przygotuje statystyki wypadkow, rannych i zabitych na przestrzeni kilku lat dla miesiecy kwiecien-pazdziernik by dokladnie porownac te miesiace, ktorych dokladnie dotyczyl nakaz swiecenia.


Przecież wybierając z całości okresu badanego fragmentaryczne dane, można obronić dowolną hipotezę, jak choćby potwierdzenie ilości najechań na tył z udziałem czarnych Fordów i Skód z uszkodzoną przynajmniej jedną wycieraczką, w parzyste piątki pomiędzy 8:45 a 13:12. Oczywiście przykład przerysowany, ale obrazuje mechanizm. Bezpieczeństwo na drogach raportuje się w ujęciu rocznym jako całkowitego powtarzalnego cyklu. Tego okresu używa się w odniesieniu do wszystkich czynników i wielkości w każdym dostępnym raporcie i danych.

Kolego popełniasz błąd w założeniu, próbując wziąć sprawę "na logikę". Niestety tak się nie da z uwagi na zbyt wiele zmiennych. Możemy porównać sobie wszystkie stycznie z lat np 2000-2010, potem wszystkie luty, marce, kwietnie, itd. Co otrzymamy? Raz duże plusy, raz małe minusy, innym razem zero lub małe plusy. Wykresy z tego będą wieloma chaotycznymi przebiegami piłokształtnymi bez zarysowujących się trendów. Równie dobrze do uzyskania takich danych można zatrudnić generator liczb losowych. Kto nie wierzy niech sobie wklepie do Excela miesięczne dane z kilku lat i zobaczy czy cokolwiek z tego się da wywnioskować. Mówimy o takich danych "szum". Nie sposób z tego wyłonić linii trendu. Jeśli jednak w danych jest mimo to informacja, a wiemy że jest, trzeba ją wyłowić, sprawić, aby szum zaczął "modulować". Jeśli zacznie wykazywać jakąś cykliczność, jesteśmy w domu. Innymi słowy, trzeba ustalić mu okres pomiarowy, zwany nomen omen "okresem". I nagle wyjdzie, że z szumu wyłania się informacja.

Dlaczego nie można tego robić po mniejszych okresach niż rok? Bo żyjemy na Ziemi dla której rok to najmniejsza jednostka okresu możliwa do przyjęcia dla ludzkich spraw. Nawiasem mówiąc można byłoby gdybyśmy żyli wszyscy jak w "Seksmisji", pod ziemią, odcięci od naturalnej cykliczności życia planety. Ale tam było słabo z motoryzacją. W normalnych realiach, najlepiej wypada rok kalendarzowy. Można za to większe okresy, np dekady, ale z tym już ciężej, nie mówiąc o stuleciach. Dla małych okresów nie mamy danych "odszumiających" tj np rozkładu temperatur, opadów, zachmurzenia w dniach ani miesiącach które rozpatrujemy. Nie mamy zatem zielonego pojęcia jak procentowo rozkładał się ruch na drogach w ujęciu miesięcznym a co za tym idzie rozkład czasookresowy wszelkich zdarzeń drogowych. Prosty przykład. W ub roku była śnieżna zima, zdecydowanie bardziej niż rok wcześniej. Przez to w podobnych miesiącach zimowych intensywność ruchu drogowego była inna, co łatwo było zobaczyć po długości tradycyjnych korków w mieście. Pozostałe pory roku też mogą być inne i na dodatek nie wiemy w którą stronę. Inny, bardziej jaskrawy przykład. Weźmy jeden weekend z dwóch sąsiednich lat np 16-18 kwietnia. Coś nam wyjdzie, ale po skonfrontowaniu z kalendarzem w jednym roku to dni robocze a następnym wolne i to ¦więta Wielkanocne. Takie czynniki wpływu (i wiele innych) powodują, że im okres krótszy, tym dane mają mniejszą wartość statystyczną, a czynniki zmienne-szumu przez swą mnogość są praktycznie nieuchwytne i nie sposób ich wszystkich sklasyfikować i wziąć do obliczeń. Jedynym sposobem zminimalizowania ich jest uśrednienie wszystkich zmiennych do okresu roku, jako całego powtarzającego się cyklu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Analiza statystyczna wypadków
PostNapisane: Śr, 5 sty 2011, 22:26 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 12 maja 2009, 21:56
Posty: 3307
Lokalizacja: Tarnów
jeszcze tak co do jazdy na rowerze to jak jest zimno to osobiscie nie potrafie jezdzic bez rekawiczek i czapki.

_________________
Włączone światła w dzień mają tyle samo wspólnego z bezpieczeństwem co ma wspólnego koń z koniakiem, rum z rumakiem albo król z królikiem.

Włączone światła w dzień to są tak mi potrzebne jak potrzebny jest słoniowi saksofon


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Analiza statystyczna wypadków
PostNapisane: Cz, 6 sty 2011, 00:40 
Offline
V kolumna

Dołączył(a): Wt, 4 sty 2011, 15:55
Posty: 883
dadrl napisał(a):
Nie fantazjuj - zobacz.
No to patrz:
Obrazek
Gorny wykres pokazuje tendencje dla miesiecy kwiecien - pazdziernik. Jakie zmiany w stosunku dla calego roku? Nie ma juz tendencji wzrostowej. Dlaczego? Spojrz na drugi wykres pokazujacy wypadki dla poszczegolnych miesiecy i lat 2006-2010.
W 2006 mamy normalna tendencje pogodowa. Zima malo a pozniej wzrost latem. Co ciekawe w grudni nadal wysoko bo zima byla ciepla.
W 2007 nadal wysoko w styczniu bo bylo cieplo, w lutym zimniej a pozniej znowu cieplej i wzrost.
W 2008 podobnie, styczen nadal zawyza srednia roczna, pozniej standardowo a pod koniec juz troche chlodniej.
W 2009 jeszcze mozna zaobserwowac cieplejszy grudzien i styczen co w 2010 juz nie.
2010 rok ma ogolnie tendencje zwyzkowa co wynika ogolnie z cieplego lata.

I tak oto masz odpowiedz czemu roczny bilans jest zwyzkowy dla 2007 i 2008. Stycznie z grudniem mocno zawyzyly. Reszta praktycznie bez zmian.

I tak na wykresie porownujacym beposrednio sume z miesiecy wrazliwych na przepis widac, ze tendencja jest zachowana a roznica jest marginalna. Nie da sie okresli czy przepis pomogl czy zaszkodzil. Duzo wieksze znaczenie ma po prostu pogoda.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Analiza statystyczna wypadków
PostNapisane: Cz, 6 sty 2011, 00:50 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn, 11 maja 2009, 17:42
Posty: 5744
Lokalizacja: Polska
A ty dalej nic nie rozumiesz.
Szkoda.

_________________
Russia Today

Skoda jest jak diskopolo - tak samo prostacka i równie popularna.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Analiza statystyczna wypadków
PostNapisane: Cz, 6 sty 2011, 01:05 
Offline
V kolumna

Dołączył(a): Wt, 4 sty 2011, 15:55
Posty: 883
Szkoda, ze ty nie potrafisz zrozumiec, ze tendencje sa wynikiem pogody a nie przepisu. Masz wylozone wszystko na talerzu a ty nadal bedziesz bronil swojej tezy, ktora nie ma zadnego potwierdzenia w statystykach.

Rozumiem, ze przepis jest bzdurny ale to nie powod by popadac w takie skrajnosci.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Analiza statystyczna wypadków
PostNapisane: Cz, 6 sty 2011, 01:12 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn, 11 maja 2009, 17:42
Posty: 5744
Lokalizacja: Polska
Wybacz, ale stwierdzeniem "By miec dokladna odpowiedz trzeba wziac tylko piatki.
Jesli chcesz wziac wszystkie dni to nalezy wziac pod uwage dodatkowe tendencje, ktore moga zafalszowac wynik." wystarczająco się pogrążyłeś.

_________________
Russia Today

Skoda jest jak diskopolo - tak samo prostacka i równie popularna.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Analiza statystyczna wypadków
PostNapisane: Cz, 6 sty 2011, 01:19 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt, 19 cze 2009, 11:44
Posty: 199
Lokalizacja: B-stok
cmsydney napisał(a):
I tak na wykresie porownujacym beposrednio sume z miesiecy wrazliwych na przepis widac,


Nie rozumie kolega, że nie ma miesięcy "wrażliwych" na przepis? Wprowadzenie przepisu powoduje pewne zmiany w postrzeganiu, zachowaniu kierowców, kondycji oświetlania pojazdów w ciągu całego roku. Porównując wybiórczy miesiąc nie wiemy jak zmieniają się wszystkie czynniki wpływające na bezpieczeństwo, więc niemożliwe jest wyciąganie jakichkolwiek wniosków.

Jeśliby rozłożyć miesiące dodatkowo na dnie i noce okazałoby się, że nocą wypadków przybyło więcej niż za dnia. Czyżby potwierdzenie słuszności idei świateł w dzień? Właśnie nie, jest zupełnie odwrotnie.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Analiza statystyczna wypadków
PostNapisane: Cz, 6 sty 2011, 01:30 
Offline
V kolumna

Dołączył(a): Wt, 4 sty 2011, 15:55
Posty: 883
Jesli byly miesiace z nakazem swiecenia i bez to czlowiek przy kazdej zmianie sie dostrajal. Porownanie wiec tylko tych miesiecy, w ktorych byla roznica ma sens.
Dodatkowo pokazalem dokladnie czym sa spowodowane odchylki. Prosze wiec w takim razie obalic, ze nie jest to pogoda tylko przepis.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Analiza statystyczna wypadków
PostNapisane: Cz, 6 sty 2011, 01:31 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn, 11 maja 2009, 17:42
Posty: 5744
Lokalizacja: Polska
Zapomniałeś o czymś: trzeba brać pod uwagę tylko porę dzienną, czy tak?
Bo przecież w nocy nakaz zawsze obowiązywał.

_________________
Russia Today

Skoda jest jak diskopolo - tak samo prostacka i równie popularna.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Analiza statystyczna wypadków
PostNapisane: Cz, 6 sty 2011, 01:35 
Offline
V kolumna

Dołączył(a): Wt, 4 sty 2011, 15:55
Posty: 883
Owszem. Zdarzenia po zmroku to mniej niz 10% calosci.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 290 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 29  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL