DADRL POLAND

Association of Drivers Against Daytime Running Lights
Kampania społeczna "Wyłącz światła - włącz myślenie"

Teraz jest Pt, 28 kwi 2017, 06:18

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Badania austriackie
PostNapisane: Pt, 27 maja 2011, 10:13 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pn, 11 maja 2009, 17:42
Posty: 5593
Lokalizacja: Polska
Streszczenie badań austriackich wykonanych na zlecenie Federalnego Ministerstwa ds. Transportu, Innowacji i Technologii przez Instytut Kompleksowego Badania Wypadków i Bezpieczeństwa pod kierunkiem Prof. dr inż. Ernst'a Pfleger'a.
Badania te były główną przyczyną wycofania w Austrii z dniem 1 stycznia 2008 r. nakazu włączania świateł przez całą dobę.

Cele projektu:

W oparciu o bazę danych o wypadkach, a także na podstawie analizy ich przebiegu, uczestnicy projektu odbędą jazdy testowe na trasach opisanych w Rozdziale 3.1.1. Trasy te zostaną następnie podzielone na drogi zlokalizowane na terenie zabudowanym i niezabudowanym.

Zachowanie narządu wzroku oraz percepcja osób biorących udział w teście (z punktu widzenia kierowcy) są precyzyjnie rejestrowane za pomocą najnowocześniejszych metod badania wzroku w ramach systemu viewpoint. W tym celu filmowany jest rzeczywisty kierunek wzroku oraz rzeczywiste ruchy gałek ocznych kierowcy w trakcie przejazdu określonym odcinkiem, w różnych sytuacjach na drodze. Dokumentacja dotycząca zachowania narządu wzroku, obejmująca zarówno parametry czasowe, jak i przestrzenne, pozwala na jednoznaczne oznaczenie punktów, na które kierowane jest spojrzenie. W każdej sytuacji rejestrowane są precyzyjnie punkty, względnie częstotliwości, koncentracji spojrzenia, które klasyfikuje się następnie według jednolitego schematu. Umożliwia to określenie różnic dotyczących ruchu gałek ocznych, analizowanie priorytetów w zakresie ukierunkowania wzroku na określone obiekty, przy jednoczesnym uwzględnieniu takich czynników jak czasu percepcji oraz reakcji. Możliwe jest również sporządzenie dokumentacji w zakresie określonych cech fizjologicznych narządu wzroku oraz na przykład porównanie tych cech z wynikami kierowców o słabszych wynikach, co w konsekwencji pozwala stworzyć ocenę zdolności poszczególnych kierowców do rozpoznania zagrożenia w ruchu
drogowym.

W związku z powyższym, odbycie przejazdów testowych wybranymi trasami umożliwia również sporządzenie dokładnej oceny czynników związanych z percepcją, a także czynników psychologicznych i mechanizmów obrony przed niebezpieczeństwem związanymi z określonym sposobem prowadzenia pojazdu mechanicznego.

Wnioski:

Analizy wszystkich testów dotyczących zachowania narządu wzroku podczas przejazdów testowych wskazują, że zalety wynikające z jazdy z włączonymi światłami są wyraźnie widoczne tylko w odniesieniu do niektórych interakcji (bezpośrednie mijanie się pojazdów, skręcanie pojazdu w lewo, częściowo również w przypadku ruchu poprzecznego i in.). W związku z powyższym, korzyści w zakresie bezpieczeństwa drogowego mogą być rozpatrywane wyłącznie w tym kontekście, w szczególności w warunkach słabej widoczności na drodze.

Jazda z włączonymi światłami w ciągu dnia zwiększa bezpieczeństwo w ruchu drogowym wówczas, kiedy warunki zewnętrzne nie są sprzyjające (słabe światło dzienne, niewyraźne tło, zmniejszone kontrasty). W takim przypadku korzyści wynikające z szybkiego dostrzeżenia światła reflektorów są duże.

W przypadku jazdy z włączonymi światłami przy sprzyjających / optymalnych warunkach oświetleniowych (sucha nawierzchnia, doskonała widoczność) trudno jednak mówić o realnych korzyściach, ponieważ wcześniejsze dostrzeżenie nadjeżdżającego pojazdu nie odgrywa tu istotnej roli. Kierowca bowiem dłużej zatrzymuje w tym przypadku wzrok na włączonym reflektorze.

Analizy wskazują jednak wyraźnie, że większa liczba oraz długość spojrzeń powoduje, że kierowca dysponuje mniejszą ilością czasu na wykonywanie innych ważnych czynności związanych z kierowaniem pojazdem. W pojedynczych przypadkach włączone w ciągu dnia światła powodowały, że kierowca zapominał o priorytetach w czasie jazdy, koncentrując uwagę na włączonych reflektorach nadjeżdżającego pojazdu, odrywał spojrzenie od osób, pojazdów czy też obiektów.

W szczególności w przypadku zakrętów w lewo oraz prostych odcinków drogi, włączone światła mijania wielokrotnie oślepiały kierowców. Wpływ tego zjawiska na zdrowie i zdolność prowadzenia pojazdu musi być jednak jeszcze udowodniony przez odpowiednie ekspertyzy neurologiczne i okulistyczne.


Oryginalny tekst w języku niemieckim


Poniżej artykuł prof. Petera Heiliga z uniwersytetu w Wiedniu na temat szkodliwości włączania świateł w dzień. Materiał pochodzi z magazynu wydawanego przez policję austriacką.
Impaired Perception in Driving and Sport (tłumaczenie na język polski)

A tutaj inne wnioski tego samego profesora.

Masowe używanie świateł mijania podczas pory dziennej doprowadziło do kuriozalnej sytuacji, w której lawinowo wzrasta liczba "jednookich" i "zezujących" pojazdów samochodowych do takiego stopnia, że przekroczony został tzw. "próg bólu". W Anglii, jeden z taksówkarzy w wiarygodny sposób zwrócił uwagę na fakt, że z powodu licznych przypadków oślepiania w krótkim czasie - jego wzrok nie może w żaden sposób odpocząć i zaadoptować się do zaistniałych warunków, przez co dalsze wykonywanie zawodu staje się niemożliwe. Istnieją grupy ludzi, u których na skutek czynników genetycznych/epigenicznych, występuje szczególna nadwrażliwość na efekty oślepiania - światło rozproszone, gdzie będąc uczestnikiem ruchu drogowego przy masowym używaniu świateł w porze dziennej, mimowolnie czują się zagrożeni i w szczególny sposób poszkodowani. Światło rozproszone w przypadku delikatnej wady wzroku i w przypadku tylko nieznacznych zmian na siatkówce (np. poprzez refleksy świetlne itd.), może tworzyć pewnego rodzaju mglisty obraz a w konsekwencji jego rozmycie i niewyraźne postrzeganie do takiego stopnia, że niektórzy kierowcy jeżdżą szczególnie niebezpiecznie i niepewnie, poruszając się jak we mgle.
Jasność zewnętrznych źródeł światła w konfiguracji ulicznej, znajduje się obecnie na poziomie powyżej wszelkich dozwolonych i znośnych dla oka wartości. Reflektory świateł mijania, światła do jazdy dziennej z wysokowydajnymi świetlnie diodami LED (Hight-Intensity-LEDs), tylne światła pozycyjne, sygnalizatory uliczne, niebieskie, migające światło pojazdów uprzywilejowanych będących w akcji itd., leżą znacznie powyżej dozwolonych naukowo limitów i pozostają w sprzeczności do wszystkich psychologicznych tolerancji.
Oślepianie prowadzi do tego, że szpara powieki ulega zawężeniu lub powieka często kompletnie się zamyka (dochodzi wtedy do postrzegania tylko jednym okiem tzw. widzenie - cave stereo), źrenica ulega zmniejszeniu, obraz rozpływa się lub co jeszcze gorsze (patrz studia Eye Tracking), wzrok wodzi w magiczny sposób za źródłem światła, jak podczas hipnozy, podobne zachowanie jak u ćmy zmierzającej ku światłu. Od pewnej określonej ilości krytycznej poruszających się bodźców świetlnych w polu widzenia (z powodu stosowania świateł mijania oraz DRL), może dojść do wystąpienia masywnych przekłamań i zakłóceń zdolności poznawczych (kognicji). W czasach prehistorycznych, odpowiednio wczesne w czasie dostrzeżenie i rozpoznanie peryferyjnie poruszających się cieni mogło uratować życie.
Niedawno odkryte u zwierząt specjalne komórki siatkówki oka, podczas zbliżania się nieznanego obiektu, wyzwalają refleksy i odruchy oraz wydają sygnały do ucieczki, zanim mózg badanego zwierzęcia będzie prawidłowo reagował na rzeczywiste zagrożenie. Jeden taki refleks, drugi, trzeci itd. może skutecznie zakłócić wrażliwość na podjęcie trafnej decyzji oraz prawidłowej i adekwatnej reakcji. Jeżeli pojemność ludzkiej, wizualnej pamięci krótkotrwałej (visual short term memory, VSTM) zostanie przeładowana, grozi to wystąpieniem takich zakłóceń i zjawisk jak inattentional blindness, change blindness itd. Mówiąc ogólnie: za duża ilość oraz wzrastające nasilenie przejaskrawionych bodźców świetlnych będących w polu widzenia w ciągłym ruchu, mogą prowadzić do następującej sytuacji, że dzieci będące na pasach , zostają wprawdzie dostrzeżone, ale na skutek zaburzeń, nie dostatecznie oraz nie w porę rozpoznane i zauważone. Obraz dziecka zostaje z mózgu wręcz wymazany. Nawet trening i podwyższona czujność nie pomogą zapobiec tego rodzaju zakłóceniom procesów zdolności poznawczych. Specjalny design świateł do jazdy dziennej(DRL) pogarsza jeszcze tylko sytuację, jeżeli wysyłają one izotropowy strumień światła (nie rzadko) oślepiający i promieniujący we wszystkich kierunkach.
Reflektory świateł mijania wysyłają wiązkę światła w sposób anizotropowy i docelowo oświetlają powierzchnię jezdni oraz znajdujące się na niej obiekty i przedmioty. Wnioski: używanie świateł mijania i DRL w porze dziennej, jest zawsze i wszędzie niewskazane, dotyczy to zarówno krajów dalekiej Północy oraz krajów położonych ekstremalnie na południu. Prawa psychologii postrzegania oraz zdolności poznawczych (kognicji), mają wszędzie takie same znaczenie i zastosowanie. W ruchu drogowym, przypadki oślepiania nie mogą w ogóle występować. Wszelkie ponad akcentowanie, na skutek stosowania świateł mijania, świateł do jazdy dziennej - DRL itd., nie poprawia w żadnym stopniu bezpieczeństwa w całkowitym ruchu drogowym, a wręcz przeciwnie.
Status quo w mieszanym ruchu drogowym - oświetlone oraz nieoświetlone pojazdy mechaniczne w porze dziennej, do tego nieoświetleni nie chronieni użytkownicy ruchu drogowego jest najgorszym z możliwych wariantów i zaprzeczeniem wszelkiej logiki abstrahując przy tym od wykroczeń przeciwko prawu do równości i swobód obywatelskich, na podstawie artykułu trzeciego karty podstawowych praw człowieka oraz obowiązku objęcia ochroną rannych (obraca się to przede wszystkim przeciwko dzieciom).

Ustawodawca wyszedł z następującego założenia, że stosowanie świateł w ciągu dnia (DRL), zwiększa widoczność wskutek sygnalizacyjny (polepszona staje się widoczność i w ten sposób zwiększa się bezpieczeństwo pojazdów z włączonymi światłami). Nie uwzględniono jednak przy tym faktu, że w wyniku tego zabiegu pogorszona zostaje widoczność, a co za tym idzie bezpieczeństwo wszystkich innych obiektów nie mających włączonych świateł, będących równolegle w ruchu drogowym. Ze względu na takie wymuszenie (nakaz), poprzez stosowanie świateł w ciągu dnia, nie następuje polepszenie bezpieczeństwa całego ruchu drogowego a obowiązek objęcia ochroną ofiar i rannych, staje się wykroczeniem przeciwko zasadom równości oraz stanowi naruszenie artykułu trzeciego* o prawach człowieka.
Powyżej przytoczone fakty, odnoszą się niezależnie do: pory dnia, pory roku oraz położenia geograficznego. Dlatego rekomendacja powinna być następująca: włączanie świateł mijania (bez efektu oślepiania) - tylko podczas pogorszonej widoczności. Specjalnie w tym celu wynalezione "światła do jazdy dziennej", na całym świecie nie są także nakazem.

*Każdy człowiek ma prawo do życia, wolności i ochrony osobistej. (*Everyone has the right to life, liberty and personal security.)


Krótki materiał filmowy z udziałem prof. E. Pflegera i P. Heiliga, w którym wyjaśniają wyniki swoich badań:




Przeczytaj również na temat badań przeprowadzonych przez amerykańska Narodową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, która odmówiła wprowadzenia nakazu montowania świateł do jazdy dziennej w samochodach sprzedawanych na rynku amerykańskim.

NHTSA


Czytamy tam m.in.:

This document denies a 2001 petition from General Motors (GM) requesting that the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) mandate the installation of daytime running lamps (DRLs) on all vehicles with a gross vehicle weight rating (GVWR) under 4,536 kilograms (10,000 lbs). The rationale for denying the petition is that, overall, studies of the effectiveness of DRLs have not indicated that they are an effective means of preventing crashes. While GM presented studies that appear to indicate a degree of effectiveness, NHTSA’s own studies contradict that finding. Furthermore, for reasons described in detail below, a careful analysis of the various studies of DRL effectiveness indicates flaws in the studies GM cites and that NHTSA should place greater weight on its own studies. Given the information currently available, the agency has been unable to determine if there are any demonstrable safety benefits associated with mandating DRLs, and therefore has decided that leaving them as a manufacturer option is the best course of action.

_________________
Russia Today


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Badania austriackie
PostNapisane: Pt, 15 sie 2014, 18:43 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So, 29 sty 2011, 18:16
Posty: 1484
Nie za bardzo wiedziałem gdzie to dać, tutaj chyba najbardziej pasuje.

http://techpedia.pl/zagadka/4247


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Badania austriackie
PostNapisane: Pt, 15 sie 2014, 20:35 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 23 maja 2012, 16:06
Posty: 396
Johnny napisał(a):
Nie za bardzo wiedziałem gdzie to dać, tutaj chyba najbardziej pasuje.

http://techpedia.pl/zagadka/4247

Na jakiej zasadzie to działa? Trzeba coś w komentarzach napisać czy jak?


EDIT: Już zauważyłem, o co chodzi. ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL