DADRL POLAND

Association of Drivers Against Daytime Running Lights
Kampania społeczna "Wyłącz światła - włącz myślenie"

Teraz jest Pn, 18 gru 2017, 12:33

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Re: Oświetlenie przyczep
PostNapisane: Wt, 14 paź 2014, 22:50 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 19 lut 2013, 20:28
Posty: 2878
Lokalizacja: Kraina Centusiów
@ 6182,
skoro lubisz wielkie lampy, to może takie autobusowe by podeszły? Autosan H10, H9, jelcze, ikarusy... takich lampek możesz szukać. Proste, zwyczajne, wielgachne.

Obrazek

_________________
KUPUJ BRYTYJSKIE


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Oświetlenie przyczep
PostNapisane: Wt, 14 paź 2014, 23:48 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 15 sty 2013, 17:07
Posty: 668
Lokalizacja: Szczecin
KJR napisał(a):
A ta przyczepka będzie z pełnym czy podstawowym oświetleniem? Nie chodzi mi o ewentualne dodatkowe pozycje (czy to z przodu, czy z boku), ale o cofania i PMG.


Najpierw muszę zobaczyć co mi w ogóle z auta wychodzi - niby jest standard ale byli magicy którzy łączyli poz. lewe z prawymi żeby zyskać kabel na św.cofania
PMG jest obowiązkowe,ale nie dla mnie - przyczepa (właściwie jej podwozie) jest starsza niż z 1986 ;)
Najprawdopodobniej zdecydujemy się na światła od ciężarówki,a te mają komplet funkcji,więc przeciwmgielne podłączę,a do cofania podłączę wolną żyłę w kablu i będzie sobie wisieć do czasu jakbym przerabiał instalację na 13 pinową.
Ciężarówkowe są fajne,bo mają stop w osobnej żarówce :)

Syngalez napisał(a):
@ 6182,
skoro lubisz wielkie lampy, to może takie autobusowe by podeszły? Autosan H10, H9, jelcze, ikarusy... takich lampek możesz szukać. Proste, zwyczajne, wielgachne.



Myślałem,ale pokracznie będą wyglądać na niedużej przyczepce,a i upierdliwość przy montażu (one są chyba "wpuszczane" w karoserię autobusu).

KJR napisał(a):
Jak poniżej 1,6m, to opcjonalne.
Jak to już jest kącik techniczny i różni ludzie tu zaglądają:
Kategoria lampy (homologacja) to A
Przednie pozycje są wymagane jak przyczepa ma ponad 1,6m.
Min 35cm, max 150cm od ziemi (210cm dla kategorii O1 (przyczepa lekka), O2 i każdej innej, jeżeli kształt uniemożliwia zachowanie 150cm)
Min 15cm od boku.

Mają być tak zamontowane, żeby były widoczne minimum 80° na zewnątrz i 5° do wewnątrz. 15° do góry i w dół. 5° w dół, jeżeli zamontowane poniżej 75cm


1,6 m czy 2,1 m?Które to rozporządzenie?
Ciekawe te WASiowe paski.Nawet do auta można by walnąć (są wersje z samymi pozycyjnymi).Zobaczyłbym chętnie w akcji.Jutro pójdę do sklepu z częściami do ciężarówek,może będą mieli.
Ale i tak nie kupię - nie ma co szastać na to teraz,wolę porządne DRL do auta,a w przyczepie żarówki,bo wtedy większość czasu i tak nie będą musiały być zapalone.

_________________
"Kiedy wszyscy wokół ciebie równiuteńko idą,
przyjacielu, ty bądź uprzejmy mieć wątpliwość"


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Oświetlenie przyczep
PostNapisane: Śr, 15 paź 2014, 00:42 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 7 lis 2012, 18:39
Posty: 978
Lokalizacja: Mars
6182 napisał(a):
1,6 m czy 2,1 m?Które to rozporządzenie?

Regulacja ECE nr 48
Pozycyjne przednie pow. 1,6m szerokości

Tzw. obrysowe (End-outline marker lamp) pow. 2,1m szerokości, opcjonalnie pow. 1,8m
Kategoria lamp: A (taka jak dla pozycyjnych, w praktyce większość ma taką, że jednocześnie mogą być pozycją przednią) lub AM widoczne z przodu, R, R1, R2, RM1 or RM2 widoczne z tyłu.
2 widoczne z przodu (białe) i 2 widoczne z tyłu (czerwone), opcjonalnie jeszcze jeden taki komplet.

Przeważnie są robione tak, że świecą do przodu i do tyłu jednocześnie, więc często robi się z tego wersja opcjonalna - czyli podwójne światełki z tyłu i z przodu przyczepy.

Jak najbardziej po bokach jak to możliwe. Co najmniej 40cm od boku (tak jak przy pozycjach.

W praktyce, często są na takich czułkach montowane. Czasem z dodatkową pozycją boczną jak na obrazku.
Obrazek

Jak najwyżej o ile to kompatybilne z budową przyczepy i jej przeznaczeniem.

W praktyce większość ciężarówek ma lampy na dole, na czułkach, bo mają plandeki, które są ściągalne. Wywrotki też nie mają ich na górze. Za to autobusy, które mają "nieruchomą" budę mają czerwone lampki na dachu. Niektóre cysterny też mają faktycznie u góry te lampy i czasem dodatkowo na dole (2 komplety).

Min. widoczność 80° na zewnątrz (0 do środka, to akurat logiczne, bo ciężko by było widzieć od przodu białą lampkę zamontowaną z tyłu po przeciwnej stronie :) ) 5° do góry, 20° w dół.

Jeszcze jedna uwaga:
Obrazek
Ta lampa do ciężarówki wbrew pozorom zawiera dodatkową pozycję tylną obrysową na krawędzi i główną na 2 żarówkach (razem 3 żarówki pozycyjne). Ludzie przyzwyczaili się do czułek i tego nie widzą. Więc teoretycznie nie powinna być stosowana w pojeździe poniżej 1,8m szerokości. Objawia się to tym, że z tyłu wygląda jak dwie pozycje oddalone od siebie. Niektóre ciężarówki mają taką lampę z tyłu (która czasem ma pozycję na 2 żarówkach + jeszcze tą oddaloną) i do tego jeszcze obrysową na czułku, co jest błędem, ale chyba nikt na to uwagi nie zwraca, bo to dość częste zjawisko.

_________________
Global warming is going to strike two days before the day after tomorrow!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Oświetlenie przyczep
PostNapisane: Pt, 31 paź 2014, 22:46 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 15 sty 2013, 17:07
Posty: 668
Lokalizacja: Szczecin
No i kupiłem,dzisiaj przyszła paczka.
Wybór padł na Ivecowe a to z uwagi na łatwość podłączenia przez kostkę.Kostek oczywiście nie kupiłem,po co przepłacać,jeżeli tak samo dobrze połączę to konektorami za 20 gr zalanymi silikonem.Mam nadzieję,że nie będą zbyt komicznie wyglądać na małej przyczepce,ale co zrobić jak małe typowo przyczepowe lampki są za małe i nie mają czym świecić.
LED będzie w następnym etapie,o ile nastąpi.Te trójkąty z diodową listwą znalazłem po 85 zł (w wersji bez pmg/cofania,co by wystarczyło),ale to jeszcze wciąż za dużo.Efekt na pewno byłby fajny,że z daleka wyglądałoby,jakby przyczepa nie miała świateł tylko same odblaski :)
Z przodu też przyżydziłem i zamiast półprzewodnikowych obrysówek wtopionych w odblask wybrałem zwykłe po 4,50* i diodowe zamienniki C5W.Żarówki w schowku będą jeździć i już.

*cholera czemu nie wziąłem tej z odblaskiem?Nie zauważyłem ich...

_________________
"Kiedy wszyscy wokół ciebie równiuteńko idą,
przyjacielu, ty bądź uprzejmy mieć wątpliwość"


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Oświetlenie przyczep
PostNapisane: So, 1 lis 2014, 10:45 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 19 lut 2013, 20:28
Posty: 2878
Lokalizacja: Kraina Centusiów
A jak to się przełącza (żeby działały te światła na przyczepie)?

_________________
KUPUJ BRYTYJSKIE


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Oświetlenie przyczep
PostNapisane: N, 2 lis 2014, 00:05 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 15 sty 2013, 17:07
Posty: 668
Lokalizacja: Szczecin
Pierwsze lepsze zdjęcie z netu:

Obrazek

Przy haku pojazdu montuje się standardowe gniazdo podłączone do odp.obwodów oświetlenia,a każda przyczepa ma standardowy wtyk podłączony do odp.źródeł światła.
Instalacje są najczęściej siedmioprzewodowe (masa,poz.lewe,poz.prawe,kier.lewy,kier.prawy,stop,pmg tylne) i taką właśnie będę w mojej przyczepie robił.Wolałbym wersję 13 przewodową,ale w "ciągniku" mam gniazdo 7 pinowe a przerabianie to jest dzień roboty,trzeba byłoby wstrzelić się w ciepły dzień (nie mam garażu do niego),kiedy ów wehikuł nie jest używany.To nie takie łatwe ;)

Instalacja na wtyki/gniazda 13 pinowe,oprócz tego co w 7pin mają światło cofania i "test podłączenia" (gdy p-pa jest podłączona,podaje masę na ten pin w aucie).Można zaświecać sobie tak jakąś kontrolkę,albo zrobić układ który rozłączać będzie pmg i cofania samochodowe,żeby nie oślepiały nas odbijając się od przedniej ściany przyczepy.
Oprócz tego jest też tam zasilanie ciągłe prosto z akumulatora i po zapłonie,każde ze swoją masą (dla odciążenia przewodu masy oświetlenia zewnętrznego) - przydają się szczególnie w przyczepach campingowych.Pierwsze np.do oświetlania wnętrza przy krótszych postojach bez prądu (np.przespanie się po drodze na parkingu),drugiego najczęściej używa się do zasilania lodówki podczas jazdy.

_________________
"Kiedy wszyscy wokół ciebie równiuteńko idą,
przyjacielu, ty bądź uprzejmy mieć wątpliwość"


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Oświetlenie przyczep
PostNapisane: Pt, 28 lis 2014, 01:13 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz, 8 sie 2013, 17:39
Posty: 3064
Słuchajcie, ale szok dzisiaj przeżyłem:
byłem bliski rozbicia się o naczepę (taka od ciężarówki) poprzedzającego pojazdu jadąc nocą, bo kierowca ciągnika (tzn. traktora takiego wypasionego, szybkiego na byczych kołach) nie miał jakichkolwiek świateł w przyczepie jadąc nocą na drodze pozamiejskiej, a ja trochę wcześniej zdążyłem wyprzedzić jednego zamulacza. Wysoka i szeroka naczepa czarna magia - zlała się z nocą i tylko jakoś dziwnie podejrzane kontury na tle nieba oraz mrugnięcie "kontrolne" długimi uratowało mi chyba doopę, masakra - bez sprawnych świateł bym go raczej nie zauważył w porę i przygwoździł mu prosto w tyłek (jechałem jakieś 100 km/h w czerni nocy)! Niestety na moje sygnały świetlne nie reagował, więc odpuściłem sobie wyprzedzanie i jechałem tuż za nim (służyłem mu niejako za tylne pozycje) do najbliższego oświeconego miejsca, by inni nie przeżyli nagłego szoku (droga dosyć ruchliwa), niestety niebawem zajęła nim się milicja i okazało się, że prawdopodobnie zapomniał podłączyć przyczepę, bo później przy kontroli jak jeszcze raz mijałem mu wszystko pięknie zaświeciło... Qrwa ale "pobudka" - nie życzę nikomu z Was takiego przeżycia! :shock:

_________________
F.I.A.T - FCAk Italian Automobile from Turin, drive MOPAR!
Patrz w lusterka, upewnij się 2x - z samochodem nie masz szans, więc przestań zapier*alać i się na auta użalać!

Im bardziej poznaję ludzi tym bardziej kocham zwierzęta G.B.Shaw


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Oświetlenie przyczep
PostNapisane: Pt, 28 lis 2014, 01:50 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 7 lis 2012, 18:39
Posty: 978
Lokalizacja: Mars
A odblasków albo nie miała, albo były tak brudne/wyblakłe, że nie działały. A powinny być 2 trójkątne + jeden duży trójkątny.
U mnie w okolicy tak to olewają, że szlak trafia. A nie kosztuje to majątek, ani wiele godzin pracy, żeby przykręcić odblaski na śrubki. Czy nawet nową lampę tylną za 20zł, jak stara zblakła po 20 latach. Jak dla mnie czyste lenistwo/ignorancja.
Policja ma to w nosie, bo mandatu za to nie da, a dowodów im się nie chce zabierać i drażnić rolników.
Podobno teraz ciągniki i przyczepy muszą przechodzić okresowe przeglądy. Jeszcze ani razu nie widziałem ciągnika na stacji diagnostycznej :lol: Na szczęście coraz mniej takich co się nie boją za "flaszkę" przegląd dawać, ale jeszcze długo tacy nie wyginą.

_________________
Global warming is going to strike two days before the day after tomorrow!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Oświetlenie przyczep
PostNapisane: So, 29 lis 2014, 16:58 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz, 8 sie 2013, 17:39
Posty: 3064
Tylko jeden odblaskowy trójką symbolizujący pojazd wolnobieżny wysoko na przyczepie, bo nowoczesne LED-owe żadnych odblasków nie miały...ale sęk w tym, że on wcale nie był wolnobieżny - to taki ciągnik (traktor) nowoczesny, co lekko nawet do 70 km/h się rozbuja i kursuje na tej trasie regularnie, bo dowozi z nieodległej miejscowości całe przyczepy świeżych palet do transportu dla pobliskiej fabryki. Zapewne domyślacie się dlaczego firma ciąga traktorem naczepę ciężarową (z dodatkową przyczepą [przejściówką] z siodłem), a nie np. zwykłą ciężarówką...

_________________
F.I.A.T - FCAk Italian Automobile from Turin, drive MOPAR!
Patrz w lusterka, upewnij się 2x - z samochodem nie masz szans, więc przestań zapier*alać i się na auta użalać!

Im bardziej poznaję ludzi tym bardziej kocham zwierzęta G.B.Shaw


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Oświetlenie przyczep
PostNapisane: So, 29 lis 2014, 17:51 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 7 lis 2012, 18:39
Posty: 978
Lokalizacja: Mars
No wiesz, 70km/h... Ciągnik rolniczy nie może przekraczać 40km/h. Jedyny pojazd wolnobieżny, który może jechać 40 zamiast 25km/h.

:lol: Nie no, żartuję, wiem że przekraczają 40km/h, ograniczniki nie są wymagane, ale faktycznie konstrukcyjnie nie powinien przekraczać 40km/h, a jak przekracza, to nie powinien zostać zarejestrowany. Ale wiadomo, że w Polsce, przepisy są traktowane wybiórczo.

Ciekawe jakby taki traktor złapać na radar. Policjant musiałby zabrać dowód, wpisać powód zabrania, diagnosta musiałby sprawdzić usterkę, konstrukcji ciągnika by nikt nie zmienił od tak i teoretycznie nie powinien już się dać zarejestrować.

Pisz dlaczego nie ciężarówką, bo mi tylko dwa powody przychodzą na myśl:
- wymagane prawo jazdy minimalne to T lub BE
- palety są lekkie więc więcej wejdzie na dwie gigantyczne przyczepy za jednym zamachem niż na jedną.

_________________
Global warming is going to strike two days before the day after tomorrow!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 27 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL