DADRL POLAND

Association of Drivers Against Daytime Running Lights
Kampania społeczna "Wyłącz światła - włącz myślenie"

Teraz jest Śr, 22 lis 2017, 09:12

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł: Moduł DRL - przepisy
PostNapisane: Wt, 17 cze 2014, 19:09 
Offline
Zaangażowany

Dołączył(a): Śr, 20 lut 2013, 13:44
Posty: 103
Jak waszym zdaniem wygląda legalność tego rozwiązania, czyli patent kanadyjski - światła drogowe, przeciwmgłowe lub mijania z ograniczoną mocą.

Znalazłem 2 różne interpretacje:
Cytuj:
Czy ¦wiatła Dzienne powinny posiadać homologację?

Tak, jeżeli są one oddzielnym źródłem światła, posiadają własną żarówkę, diodę, odbłyśnik, klosz. W Polsce jedynie światła dzienne HELLA posiadają stosowną homologację, reszta to wyobraźnia chińskich operatorów wtryskarek.

Cytuj:
Czy oryginalny reflektor w samochodzie musi posiadać homologację na światła dzienne?

Tak, jeżeli auto zostało sprzedane w polskim salonie po 01.01.2011r. musi posiadać światła dzienne oraz homologację na te światła.

Cytuj:
Czy auta wyprodukowane przed 01.01.2011r. muszą posiadać homologację oryginalnego reflektora na światła dzienne?

Nie, prawo nie działa wstecz. Obowiązek wszedł w życie 01.01.2011r. natomiast rozwiązanie świateł dziennych opartych na światłach drogowych znane jest od przeszło dwudziestu lat.

Cytuj:
Czy moduł musi posiadać homologację na światła dzienne?

Moduł nie jest oddzielnym źródłem światła, nie posiada klosza i odbłyśnika, wykorzystuje on do istoty swojego działania istniejącą już żarówkę. Działanie modułu nie zmienia konstrukcji reflektora ani żarówki, czyli nie zmienia fabrycznej homologacji reflektora. Moduł świateł dziennych spełnia zarazem wszystkie wymagania dotyczące świateł dziennych.

źródło: http://www.drl.proeltec.com/prawo.html

oraz:
Cytuj:
Czy zgodne z prawem jest stosowanie urządzeń włączających po zapaleniu silnika światła drogowe(długie) z mocą 30%, które to mają zastępować światła do jazdy dziennej? Pojawia się wiele tego typu urządzeń w sprzedaży i można spotkać wiele jeżdżących z tak zaświeconymi światłami długimi na drodze, ale czy nie grozi to mandatem lub utratą dowodu rejestracyjnego?


Tego typu rozwiązanie nie jest zgodne z prawem i rzeczywiście grozi mandatem lub zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
W ciągu dnia można używać albo świateł mijania albo - lepiej - dedykowanych świateł do jazdy dziennej. Takie światła musza mieć homologację (oznaczenie RL).
¦wiatła drogowe maja inny rozsył światłości niż światła do jazdy dziennej. Ponadto zasilanie żarówek halogenowych niższym napięciem skraca ich żywotność gdyż proces halogenowy nie zachodzi w pełni. A co najważniejsze nie ma z tego tytułu dużej oszczędności energii, gdyż rezystancja włókna żarówki silnie zmienia się z temperaturą. Żarówka świeci znacznie słabiej, a pobiera tylko nieco mniej energii.
Reasumując: Takie rozwiązanie nie jest ani legalne ani dobre.

źródło: http://www.swiatla.its.waw.pl/Pytania_d ... ,3144.html

Do mnie bardziej przemawiają argumenty producenta modułów niż jednej z instytucji tego reżimu.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Moduł DRL - przepisy
PostNapisane: Wt, 17 cze 2014, 19:49 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Pt, 30 kwi 2010, 13:26
Posty: 734
Lokalizacja: Wodzisław ¦ląski
W jednym z samochodów, którymi jeżdżę zamontowałem taki moduł na żarówkach H4 w ryflowanym kloszu. Wygląda to jak wypalone światła mijania na tandetnej żarówce i dzięki temu zbytnio nie rzuca się w oczy. Do tego zamontowałem jeszcze drugi moduł który włącza także światła pozycyjne (bez podświetlenia wnętrza i tablicy rejestracyjnej, tak jak w tzw. modułach skandynawskich) dzięki czemu praktycznie nikt się nie skapnie, że nie są to światła mijania, a na przeglądy wyłączam wyłącznikiem schowanym w bezpiecznikach.

Może trochę przesadziłem z tym kombinowaniem, bo większość osób, uważa to za legalne, ale nie chcę mieć problemów z reżimowymi służbistami, którzy twierdzą inaczej.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Moduł DRL - przepisy
PostNapisane: Śr, 18 cze 2014, 18:42 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Śr, 7 lis 2012, 18:39
Posty: 978
Lokalizacja: Mars
kamaz napisał(a):
Jak waszym zdaniem wygląda legalność tego rozwiązania, czyli patent kanadyjski - światła drogowe, przeciwmgłowe lub mijania z ograniczoną mocą.

Nielegalne w krajach, w których obowiązuje UNECE, czyli m.in. u nas
kamaz napisał(a):
Znalazłem 2 różne interpretacje:
Cytuj:
Czy ¦wiatła Dzienne powinny posiadać homologację?

Tak, jeżeli są one oddzielnym źródłem światła, posiadają własną żarówkę, diodę, odbłyśnik, klosz. W Polsce jedynie światła dzienne HELLA posiadają stosowną homologację, reszta to wyobraźnia chińskich operatorów wtryskarek.


Kłamstwo, nie tylko HELLA ma homologację, ale to chyba każdy wiedzieć powinien.
kamaz napisał(a):
Cytuj:
Czy oryginalny reflektor w samochodzie musi posiadać homologację na światła dzienne?

Tak, jeżeli auto zostało sprzedane w polskim salonie po 01.01.2011r. musi posiadać światła dzienne oraz homologację na te światła.

Cytuj:
Czy auta wyprodukowane przed 01.01.2011r. muszą posiadać homologację oryginalnego reflektora na światła dzienne?

Nie, prawo nie działa wstecz. Obowiązek wszedł w życie 01.01.2011r. natomiast rozwiązanie świateł dziennych opartych na światłach drogowych znane jest od przeszło dwudziestu lat.


Kłamstwo, nie wiem kto to wymyślił, może i znane były, ale nigdy w krajach UNECE. Tutaj takie ustrojstwo musiało zostać wyłączone, bo nie posiada homologacji wymaganej od 1991 r. Więc ktoś sobie ładnie nadinterpretował, zamiast zgłębić przepisy UNECE.
Kiedyś sobie tu hipotetyzowaliśmy, że światła dzienne sprzed 1991 r. nie muszą mieć homologacji, bo wtedy jej jeszcze nie wymyślono, a już dopuszczano (1968 r.) takie światła do użytku wg Konwencji o ruchu drogowym w krajach, gdzie jest wymagane świecenie 24h/dobę. I z taką interpretacją można już wyjść do ludzi, bo wynika ona z przepisów. Ale dotyczyło by to i tak tylko samochodów z dziennymi fabrycznymi, takich jak przytaczane przez Syngaleza stare Volvo; dokładane dzienne, np. żółte HELLA sprzed 1991 r. (światła dzienne z homologacją po 1991 r. muszą być białe); oraz ewentualnie fabrycznych dziennych sprowadzanych prywatnie, używanych samochodów z USA, gdzie i tak całe oświetlenie nie ma homologacji ECE, a jest dopuszczone do rejestracji i przeglądu po tzw. "dostosowaniu", tj. czerwone migacze trzeba zlikwidować, dołożyć przeciwmgłowe. A skoro nie trzeba zmieniać lamp mijania typu DOT, to czemu chcieć zmieniać dzienne typu DOT.
kamaz napisał(a):
Cytuj:
Czy moduł musi posiadać homologację na światła dzienne?

Moduł nie jest oddzielnym źródłem światła, nie posiada klosza i odbłyśnika, wykorzystuje on do istoty swojego działania istniejącą już żarówkę. Działanie modułu nie zmienia konstrukcji reflektora ani żarówki, czyli nie zmienia fabrycznej homologacji reflektora. Moduł świateł dziennych spełnia zarazem wszystkie wymagania dotyczące świateł dziennych.


Kłamstwo - moduł nie musi mieć homologacji, bo w ogóle nie jest przewidziany w przepisach UNECE. A jego zastosowanie cofa homologację bo zmienia moc źródła światła, na które reflektor otrzymał homologację. Dodać należy, że homologację dostał np. jako światło drogowe, a na takich w dzień nie można jeździć.
kamaz napisał(a):

źródło: http://www.drl.proeltec.com/prawo.html

oraz:
Cytuj:
Czy zgodne z prawem jest stosowanie urządzeń włączających po zapaleniu silnika światła drogowe(długie) z mocą 30%, które to mają zastępować światła do jazdy dziennej? Pojawia się wiele tego typu urządzeń w sprzedaży i można spotkać wiele jeżdżących z tak zaświeconymi światłami długimi na drodze, ale czy nie grozi to mandatem lub utratą dowodu rejestracyjnego?


Tego typu rozwiązanie nie jest zgodne z prawem i rzeczywiście grozi mandatem lub zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
W ciągu dnia można używać albo świateł mijania albo - lepiej - dedykowanych świateł do jazdy dziennej. Takie światła musza mieć homologację (oznaczenie RL).
¦wiatła drogowe maja inny rozsył światłości niż światła do jazdy dziennej. Ponadto zasilanie żarówek halogenowych niższym napięciem skraca ich żywotność gdyż proces halogenowy nie zachodzi w pełni. A co najważniejsze nie ma z tego tytułu dużej oszczędności energii, gdyż rezystancja włókna żarówki silnie zmienia się z temperaturą. Żarówka świeci znacznie słabiej, a pobiera tylko nieco mniej energii.
Reasumując: Takie rozwiązanie nie jest ani legalne ani dobre.

źródło: http://www.swiatla.its.waw.pl/Pytania_d ... ,3144.html

Do mnie bardziej przemawiają argumenty producenta modułów niż jednej z instytucji tego reżimu.


Dziś miałem nieprzyjemność zostać porażony długimi światłami, wg. mnie były na 100% mocy ustawione. Tył nie świecił.

_________________
Global warming is going to strike two days before the day after tomorrow!


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Moduł DRL - przepisy
PostNapisane: Śr, 25 cze 2014, 02:33 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz, 8 sie 2013, 17:39
Posty: 3056
Na 100% nie produkują - raczej na 70-75% kiedyś znalazłem, ale to przesada, bo raczej i w Kanadzie niestosowana - najczęściej odo 50%, no chyba, że reflektor drogowych jest tak skuteczny, że nawet DRL oślepi. Jak kto sobie jakieś gówno zainstalował lub sam sklecił, to już nie nasza wina (ja niestety coraz więcej widuję aut, co prócz mijania dodatkowo bardzo osłabionymi drogowymi świecą, jak pozycje dodatkowe?!) - mnie też wqrwiają LED-y DRL na pełnej parze wraz z mijania nocą (bo w dzień, to już raczej tylko śmieszą), ale wedle złodziejskiego prawa owszem takie moduły są w naszej uwsteczniającej się Europie "nielegalne" (legalne jedynie w Ameryce Płn., ale tylko na drogowych lub mijania - na PMG to mój "patent"), bo i tak mało kto na tym zarabia, choć jakże mądrze-praktyczne, nieprawdaż? Bez wiercenia, szpecenia przodu itp. itd.
Z tą żywotnością żarówek na module to jakiś lobbystyczny kit, bo już pomijając nawet własne doświadczenie z kilkoma takimi modułami na różnych żarówkach halogenowych (żadnej do dziś nie przepaliłem i nawet reflektor tak się latem nie nagrzewa)...żarówki drogowych przystosowane są do częstego włączania i wyłączania, czyli krótkotrwałych faz świecenia - kiedy ostatnio z przymusu je wymienialiście w swoim aucie? To teraz wyobraźcie sobie częstszą pracę tych żarówek, ale raptem na 20-50% "wysiłku"... Cała Kanada i cześć USA tak śmiga i oni naprawdę dużo jeżdżą, a jeszcze nigdy nie widziałem ani jednego z przepalonymi DRL-drogowymi! Qwa mać, przecież to rozwiązanie powstało kiedyś w porozumieniu z producentami aut m.in. celem przedłużenia żywotności żarówek i sprawności świateł nocą...poważnie.

P.S.
Jeśli auta amerykańskie maja DRL na oddzielnej lampie, też raczej posiadają wybite "RL"...ale na drogowych/mijania/pozycyjnych raczej nie zaobserwowałem, a mają tak też fabrycznie.

_________________
F.I.A.T - FCAk Italian Automobile from Turin, drive MOPAR!
Patrz w lusterka, upewnij się 2x - z samochodem nie masz szans, więc przestań zapier*alać i się na auta użalać!

Im bardziej poznaję ludzi tym bardziej kocham zwierzęta G.B.Shaw


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Moduł DRL - przepisy
PostNapisane: Śr, 25 cze 2014, 15:45 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 15 sty 2013, 17:07
Posty: 668
Lokalizacja: Szczecin
Cytuj:
, co prócz mijania dodatkowo bardzo osłabionymi drogowymi świecą, jak pozycje dodatkowe?!)


To może być problem z elektryką,np.św.mijania częściowo "masują" się przez drogowe zamiast wprost do karoserii.Mój dziadek w Hondzie tak miał,myślałem że żarzenie (bo to nawet nie świeciło) włókien H1 to gadżet,żeby w razie konieczności błyśnięcia,żarówka zaskoczyła troszkę szybciej.
Ale po mojej eksploracji układu w poszukiwaniu fabrycznego rozwiązania DRL (wyciągałem,wkładałem,mierzyłem) efekt znikł - musiałem jakiś styk naruszyć/oczyścić tak że działa już poprawnie.

_________________
"Kiedy wszyscy wokół ciebie równiuteńko idą,
przyjacielu, ty bądź uprzejmy mieć wątpliwość"


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Moduł DRL - przepisy
PostNapisane: Śr, 25 cze 2014, 20:03 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 19 lut 2013, 20:28
Posty: 2878
Lokalizacja: Kraina Centusiów
To już teraz wiem, dlaczego czasem np. w lublinach jedno światło się żarzy, a pozycyjne jest obok, więc teoretycznie nic się palić nie powinno... :shock:

_________________
KUPUJ BRYTYJSKIE


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Moduł DRL - przepisy
PostNapisane: Śr, 24 wrz 2014, 19:10 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz, 8 sie 2013, 17:39
Posty: 3056
Wiem, wiem, też wydawało mi się, że stoi na drogowych, ale w miarę zbliżania się zauważyłem, że ta w sumie ostatnia fajna Alfa ma zamontowany jedynie moduł DRL na drogowych (159 nigdy nie miała fabrycznych DRL!), ale napieprzała tak po oczach, że oślepiało nawet za dnia i jak sami widzicie nawet z takiej odległości! Chciałem jeszcze aby unaocznić sprawę cyknąć z bliska, ale kierowca w tym momencie wyłączył silnik...

Dlaczego to piszę, skoro jestem zwolennikiem modułów DRL (jeśli montowane są na innej żarówce niż mijania) zamiast lampek choinkowych na przodzie? Aby przestrzec Was przed kupnem modułów z za niską redukcją mocy świateł oraz unaocznić czym skutkuje własnie użycie niewłaściwego modułu... Na moje (oślepione) oko, to ta Alfa nawet nie świeciła na 50% mocy nominalnej drogowych - po prostu wyglądało to jakby paliła same drogowe na full powera, dlatego jeszcze raz przestrzegam przed kupnem i montażem modułów DRL zezwalających na za zbyt wysoką moc nominalnej wartości żarówek drogowych tj. nigdy nie przekraczajcie 50% mocy w DRL na żarówce od drogowych!!!

P.S.
Zakres najczęściej stosowany w pojazdach z takim rozwiązaniem fabrycznym to 25-50%


Załączniki:
Zdjęcie003.jpg
Zdjęcie003.jpg [ 382.47 KiB | Przeglądane 2927 razy ]

_________________
F.I.A.T - FCAk Italian Automobile from Turin, drive MOPAR!
Patrz w lusterka, upewnij się 2x - z samochodem nie masz szans, więc przestań zapier*alać i się na auta użalać!

Im bardziej poznaję ludzi tym bardziej kocham zwierzęta G.B.Shaw
Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Moduł DRL - przepisy
PostNapisane: Śr, 24 wrz 2014, 21:32 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): So, 29 sty 2011, 18:16
Posty: 1511
Czy to na pewno były światła do jazdy dziennej? Z tego co zdążyłem zauważyć na drogach, to niektórzy geniusze jeżdżą na drogowych nawet, kiedy przepali się tylko jedna żarówka świateł mijania. Może ten kierowca wpadł na podobny pomysł?


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Moduł DRL - przepisy
PostNapisane: Śr, 24 wrz 2014, 21:41 
Offline
Zaangażowany
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Wt, 19 lut 2013, 20:28
Posty: 2878
Lokalizacja: Kraina Centusiów
Też to zjawisko widziałem. Rekordzista w passaciku TDI miał lewe PM, prawe mijania i oba drogowe załączone... :roll: Jeszcze dziennych mu brakowało do kompletu.

_________________
KUPUJ BRYTYJSKIE


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 Tytuł: Re: Moduł DRL - przepisy
PostNapisane: Śr, 24 wrz 2014, 22:32 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): Cz, 8 sie 2013, 17:39
Posty: 3056
Johnny napisał(a):
Czy to na pewno były światła do jazdy dziennej? Z tego co zdążyłem zauważyć na drogach, to niektórzy geniusze jeżdżą na drogowych nawet, kiedy przepali się tylko jedna żarówka świateł mijania. Może ten kierowca wpadł na podobny pomysł?
Na 101% - znane mi to auto z widzenia, bardzo zadbane (prawdopodobnie ciągle 1. właściciel), charakterystyczne i rzadkie tutaj, no i nie pali nic więcej, żadnych pozycji nie widać, a mijania ma na ksenonach. Chciałem go wpierw w sumie zagadać o ten patent, ale w końcu dałem sobie spokój...

_________________
F.I.A.T - FCAk Italian Automobile from Turin, drive MOPAR!
Patrz w lusterka, upewnij się 2x - z samochodem nie masz szans, więc przestań zapier*alać i się na auta użalać!

Im bardziej poznaję ludzi tym bardziej kocham zwierzęta G.B.Shaw


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL