Association of Drivers Against Daytime Running Lights
http://dadrl.pl/forum/

Żółty selektywny
http://dadrl.pl/forum/viewtopic.php?f=17&t=1732
Strona 7 z 7

Autor:  6182 [ Śr, 21 lut 2018, 22:37 ]
Tytuł:  Re: Żółty selektywny

Przeklejka z tematu "Volvo"

KJR napisał(a):
Jeżeli pytasz o to czy są legalne, to tak (że się nie zgodzę z przedmówcą...).
Nawet jeżeli Regulacja ECE nr 87 nie istniała gdy auto zostało wyprodukowane tj. przed 01.11.1990
http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... Rev.21.pdf
str. 128
to jego oświetlenie jest legalne, ponieważ prawo dotyczące wyposażenia pojazdów nie działa wstecz. W związku z tym takie lampy DRL nie potrzebują mieć nabite RL00(Ex)xxxx i pozostają legalne. Dodam nawet, że początkowo były produkowane również w kolorze żółtym. A ich istnienie i możliwość stosowania opisana w konwencji już w 1952r. pomimo braku określenia konkretnych parametrów i oznaczeń, co uczyniono regulacją 87 która weszła 01.11.1990
Działa to na takiej samej zasadzie jak to że motocykl z lat 70 nie potrzebuje kierunkowskazów, a sprzed 2006 automatycznego włącz. świateł mijania, albo motorower z lat 90 nie potrzebuje odblasków bocznych. Pojazd sprzed 2010r. może mieć żółte selektywne mijania, pozycje, drogowe... Tudzież stary pojazd, sprzed wprowadzenia regulacji dotyczącej świateł mijania, nie potrzebuje zmieniać lamp mijania na takie z homologacją. Wyobrażacie sobie, żeby w 70 letnim aucie ktoś przerabiał lampy? Toż to świętokradztwo!
Jeszcze starsze pojazdy miały lampy na karbid... Też ich nie trzeba zmieniać.


6182 napisał(a):
Powiem Ci KJR,że też mi to dzisiaj przyszło do głowy.Znam te wyjątki,ciekawszym z nich jest ten,że auta sprzed 1986 (chyba) mogą mieć kierownicę po prawej.Sądziłem jednak,że regulacja jest starsza (znamy przecież zdjęcie zestawu Helii z lat 70-tych z Wikipedii).No to się świetnie składa,gdybym dość stare auto kupił,to mógłbym wyrzeźbić DRL z czegokolwiek i niech mnie diagnosta z policmajstrem w odbłyśnik pocałują :mrgreen:
Ale zajrzałem na szybko do konwencji i tam stoi,że tył też się musi świecić,albo coś źle czytam...trzeba będzie się mocniej wgłębić.


Wgłębiłem się przy okazji zakupu zakazanych lamp żółtych (mimo że, hehe, jeszcze nie mam na co je założyć) no i takie myśli mnie naszły:

Jeżeli szwedzki ustawodawca zgodnie z Konwencją wprowadził sobie możliwość wyposażania i używania żółtych DRL (czy w ogóle DRL) przed 1990, to ja kupując stare Volvo 240 od pierwszego właściciela Svena z Malmo mogę sobie założyć te lampki i utrzymywać że to Sven w 1985 po zakupie auta sobie je założył, bo mógł, więc do dziś są legalne.

Jeżeli jednak kupię 126p na czarnych tablicach od pierwszego właściciela, sąsiada Zbyszka to już raczej zakładając lampy, nie mogę się powoływać że Zbyszek to zrobił w 1987 kiedy mógł. Bo i wtedy nie mógł, bo w polskich przepisach nie było mowy o DRL a więc samochód zarejestrowany całe życie w PL nie mógł ich mieć aż do 2009.

Źle mówię?

Autor:  norA [ Cz, 22 lut 2018, 21:12 ]
Tytuł:  Re: Żółty selektywny

Masz z tym problem na przeglądzie? Ja mam żółte we wszystkich, no prawie wszystkich, bo niektórych żarówek nie dało się zamienić (ksenon lub rzadki typ halogenu i nie chce mi się teraz specjalnie ściągać USA, ale z czasem...) i jakoś nie mam z tym problemu na przeglądzie, ale mój najmłodszy pojazd jest z 2004, więc teoretycznie prócz kierunków wszystko może być żółte, a w OSK nawet na pomarańczowe pozycje nie zwrócili uwagi pomijając żółte PMG+drogowe, w Pontiacu absolutnie wszystko żółte tj. pozycje+DRL+mijania+drogowe...bardziej diagnostów fascynuje, że u mnie absolutnie wszystkie lampy sprawne i dobrze ustawione, a żarówki świecą... Btw. nie mam "kolegów" na OSK! Aha: Talmu należy do Helli, więc ich żółte DRL = dawne DRL Hella.

Autor:  6182 [ Cz, 22 lut 2018, 23:24 ]
Tytuł:  Re: Żółty selektywny

Nie, polemika w internecie ;)

Autor:  norA [ Pt, 23 lut 2018, 00:14 ]
Tytuł:  Re: Żółty selektywny

:D
Teraz ogarniam takiego ciekawego amerykańca, że ma aż 4 PMG - jedne oryginalnie żółte (klosze) oraz dwa "białe" a'la ciężarówki - jak je załączę, to nocą mogę sobie mijania nawet darować takie wydajne! Docelowo te zewnętrzne PMG też badą żółte, ale wpierw muszą znów ściągać żółte H27/890, a póki co moduł DRL dostanie (na zdjęciu drogowe akurat na 100% załączone) 8-)

Załączniki:
astro nora.jpg
astro nora.jpg [ 124.92 KiB | Przeglądane 867 razy ]

Autor:  6182 [ Cz, 8 mar 2018, 23:45 ]
Tytuł:  Re: Żółty selektywny

O proszę. Jakieś ciekawe przeznaczenie mu nadasz, czy po prostu bus do wożenia będzie?

Autor:  norA [ Pn, 12 mar 2018, 05:25 ]
Tytuł:  Re: Żółty selektywny

Jeżdżę takim czymś na co dzień jeżdżę...aczkolwiek ze światłami muszę ogarnąć, bo ktoś przede mną nieźle namieszał w elektryce - włączasz drogowe, mijania się wyłączają i na odwrót (nonsens, choć trza przyznać, że ma bardzo dobre, symetryczne lampy - w życiu nie jeździłem autem z wydajniejszymi reflektorami halogenowymi), a PMG załączyć można bez pozycji, czyli takie podwójne pseudo DRL, choć moduł jednak w moim stylu poszedł na PMG...
Ciekawostka: to auto ma fabryczną kontrolkę DRL, choć fabryczne DRL (osłabione mijania) zostały od nowości skasowane, a same reflektory są w bardzo dobrym stanie, więc tylko zmienię standardowe żarówki na jakieś wydajniejsze.

Autor:  6182 [ N, 18 mar 2018, 00:45 ]
Tytuł:  Re: Żółty selektywny

Może nie taki nonsens.
Jeżdżąc autem służbowym (nowym) z lampami H1+H7 stwierdzam że gorzej z niego widać na drogowych aniżeli z czymkolwiek moim z H4. Przyczyny upatruję w tym, że w pierwszym przypadku oczom moim nic nie daje powiększenie zasięgu świateł, jeżeli nadal przyzwyczajone są do jasności pola oświetlanego św. mijania. "Drugi plan" , oświetlany przez żarówki drogowe musiałby być oświetlony tak samo jasno (to ile to by było watów). U Ciebie wyeliminowano ten efekt wygaszając mijania przy odpalonych drogowych.
W aucie z H4, gdzie włókna mijania też są gaszone, łatwo zaobserwować że przy przełączeniu świateł jasność sceny się zmniejsza, ale za to zasięg widzianej scenerii jest dalszy.

Autor:  norA [ Pn, 19 mar 2018, 01:49 ]
Tytuł:  Re: Żółty selektywny

Może i masz rację - ciężko mi powiedzieć, czy tak było oryginalnie, bo z takim czymś się do tej pory nie spotkałem, ale u mnie żarówka HB4 (mijania) i HB3 (drogowe) - obydwie wydajne i nie takie liche jak H7, ale częste przełączanie nie służy żywotności mijania, a na drogowych u nas za dużo nie pojeździsz, to nie Skandynawia, czy Łotwa i Estonia. W każdym razie na jednych i drugich z osobna jedzie się nocą fantastycznie - stan reflektorów prawie jak nowe. Od biedy też można nocą jechać na samym zestawie PMG - są wydajne.

Autor:  KJR [ Pt, 23 mar 2018, 15:57 ]
Tytuł:  Re: Żółty selektywny

6182 napisał(a):
Jeżeli jednak kupię 126p na czarnych tablicach od pierwszego właściciela, sąsiada Zbyszka to już raczej zakładając lampy, nie mogę się powoływać że Zbyszek to zrobił w 1987 kiedy mógł. Bo i wtedy nie mógł,


Zgadzam się :) Polska nigdy nie skorzystała z tego przepisu przed 1991r. a wtedy już były określone warunki dla świateł DRL.

6182 napisał(a):
bo w polskich przepisach nie było mowy o DRL a więc samochód zarejestrowany całe życie w PL nie mógł ich mieć aż do 2009


Tu mała pomyłka - w PL można było mieć DRL od 1991r., tj. od momentu wprowadzenia nakazu jazdy na światłach zimą.

Autor:  6182 [ Śr, 28 mar 2018, 20:05 ]
Tytuł:  Re: Żółty selektywny

6182 napisał(a):
Może nie taki nonsens.
Jeżdżąc autem służbowym (nowym) z lampami H1+H7 stwierdzam że gorzej z niego widać na drogowych aniżeli z czymkolwiek moim z H4. Przyczyny upatruję w tym, że w pierwszym przypadku oczom moim nic nie daje powiększenie zasięgu świateł, jeżeli nadal przyzwyczajone są do jasności pola oświetlanego św. mijania.


Zjarała mi się jedna H7 i było idealnie, nie za jasno tuż przed autem, drogowe idealnie uzupełniały mijania. Ale wymieniłem, cyklopem jeździć nie wypada :geek:

Strona 7 z 7 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/